Aktywność fizyczna zwiększa szanse na utrzymanie dobrego zdrowia fizycznego i psychicznego, co przekłada się na większe zadowolenie z życia oraz poprawę jego jakości. Kluczową rolę w podejmowaniu aktywności fizycznej w codziennym życiu odgrywa ALFABET RUCHOWY.
Alfabet ruchowy to zestaw motywacji, pewności siebie, umiejętności ruchowych, wiedzy i zrozumienia, które pozwalają cenić i zaangażować się w aktywność fizyczną przez całe życie. Znajomość Alfabetu Ruchowego wymaga rozwoju czterech powiązanych ze sobą domen uczenia się:
DOMENY ALFABETU RUCHOWEGO POMAGAJĄ STAĆ SIĘ AKTYWNYM RUCHOWO
Osoba rozwijająca swoje umiejętności w ramach Alfabetu Ruchowego będzie zmotywowana, pewna siebie, posiadająca kompetencje fizyczne niezbędne do uczestnictwa w aktywności fizycznej oraz będzie miała wiedzę na jej temat. Pozwala to na kształtowanie jednostki wielostronnie, przez co wszystkie cztery domeny są niezbędne, współzależne i równie ważne. Domena fizyczna oparta jest na Podstawowych Umiejętnościach Ruchowych (PUR), takich jak: chodzenie, bieganie, skakanie, rzucanie, chwytanie, kopanie i uderzanie. Takie elementy znajdą zastosowanie w części praktycznej Kongresu.
Każda osoba odbywa swoją wyjątkową podróż z Alfabetem Ruchowym, która trwa przez całe życie. Dlatego ważne jest, aby zapewnić każdemu możliwość aktywności fizycznej w różnych warunkach środowiskowych. Co istotne, aktywność fizyczna powinna być dla jednostki znacząca i pozytywna. Podróż każdej osoby w ramach Alfabetu Ruchowego powinna być wspierana społecznie, zwłaszcza w przypadku osób napotykających trudności w trakcie jej trwania.
Alfabet Ruchowy opiera się na następujących zasadach:
- przyczynia się do holistycznego rozwoju jednostki;
- jest koncepcją włączającą, która powinna być dostępna dla wszystkich;
- wiąże się z unikalną całożyciową podróżą człowieka;
- rozwija się dzięki pozytywnym doświadczeniom ruchowym jednostki w różnych warunkach środowiskowych;
- jest wspólną odpowiedzialnością jednostki i społeczeństwa;
- zależy od pozytywnego wsparcia społecznego;
- rozwija się w kulturach, które cenią i promują aktywność fizyczną.
Zaproponowany opis ułatwia zrozumienie tej koncepcji i włączenie jej do polityki oświatowej, praktyki edukacyjnej i badań naukowych; zachęca kluczowe organizacje i sektory do współpracy. Definicja stanowi podstawę do stworzenia kultury, w której ceni się Alfabet Ruchowy jako fundament aktywności ruchowej dla wszystkich, dając każdej osobie możliwość korzystania z lepszej jakości życia.
Koordynator
- prof. dr hab. Andrzej KosmolWarszawa
Zespół badawczy ds. alfabetu ruchowego
- dr Anna BochenekBiała Podlaska
- dr Agata CebulaKraków
- dr Ireneusz CichyWrocław
- mgr Marta De Białynia WoycikiewiczWarszawa
- dr Wiesław FirekWarszawa
- mgr Gasek Sylwia
- prof Dorota GroffikKatowice
- prof Adam KantanistaPoznań
- dr hab. Magdalena Król-ZielińskaPoznań
- dr Agnieszka Kurek-PaszczukWarszawa
- dr Mazur ZuzannaWarszawa
- mgr Nowak Agnieszka
- dr Nowak Karolina
- dr Sylwia Nowacka-DoboszWarszawa
- dr Elżbieta OlszewskaWarszawa
- dr Katarzyna PłoszajWarszawa
- dr Aleksandra SamełkoWarszawa
- dr Starosciak Wojciech
- dr Elżbieta SzymańskaKraków
- mgr Zbigniew TycWarszawa
- mgr Paulina Batorzyńska