Aktywność fizyczna zwiększa szanse na utrzymanie dobrego zdrowia fizycznego i psychicznego, co przekłada się na większe zadowolenie z życia oraz poprawę jego jakości. Kluczową rolę w podejmowaniu aktywności fizycznej w codziennym życiu odgrywa ALFABET RUCHOWY.


Alfabet ruchowy to zestaw motywacji, pewności siebie, umiejętności ruchowych, wiedzy i zrozumienia, które pozwalają cenić i zaangażować się w aktywność fizyczną przez całe życie. Znajomość Alfabetu Ruchowego wymaga rozwoju czterech powiązanych ze sobą domen uczenia się:



Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości - WZF z AWF


DOMENY ALFABETU RUCHOWEGO POMAGAJĄ STAĆ SIĘ AKTYWNYM RUCHOWO

Osoba rozwijająca swoje umiejętności w ramach Alfabetu Ruchowego będzie zmotywowana, pewna siebie, posiadająca kompetencje fizyczne niezbędne do uczestnictwa w aktywności fizycznej oraz będzie miała wiedzę na jej temat. Pozwala to na kształtowanie jednostki wielostronnie, przez co wszystkie cztery domeny są niezbędne, współzależne i równie ważne. Domena fizyczna oparta jest na Podstawowych Umiejętnościach Ruchowych (PUR), takich jak: chodzenie, bieganie, skakanie, rzucanie, chwytanie, kopanie i uderzanie. Takie elementy znajdą zastosowanie w części praktycznej Kongresu.


Każda osoba odbywa swoją wyjątkową podróż z Alfabetem Ruchowym, która trwa przez całe życie. Dlatego ważne jest, aby zapewnić każdemu możliwość aktywności fizycznej w różnych warunkach środowiskowych. Co istotne, aktywność fizyczna powinna być dla jednostki znacząca i pozytywna. Podróż każdej osoby w ramach Alfabetu Ruchowego powinna być wspierana społecznie, zwłaszcza w przypadku osób napotykających trudności w trakcie jej trwania.


Alfabet Ruchowy opiera się na następujących zasadach:

  • przyczynia się do holistycznego rozwoju jednostki;
  • jest koncepcją włączającą, która powinna być dostępna dla wszystkich;
  • wiąże się z unikalną całożyciową podróżą człowieka;
  • rozwija się dzięki pozytywnym doświadczeniom ruchowym jednostki w różnych warunkach środowiskowych;
  • jest wspólną odpowiedzialnością jednostki i społeczeństwa;
  • zależy od pozytywnego wsparcia społecznego;
  • rozwija się w kulturach, które cenią i promują aktywność fizyczną.

Zaproponowany opis ułatwia zrozumienie tej koncepcji i włączenie jej do polityki oświatowej, praktyki edukacyjnej i badań naukowych; zachęca kluczowe organizacje i sektory do współpracy. Definicja stanowi podstawę do stworzenia kultury, w której ceni się Alfabet Ruchowy jako fundament aktywności ruchowej dla wszystkich, dając każdej osobie możliwość korzystania z lepszej jakości życia.

Koordynator

  • prof. dr hab. Andrzej Kosmol
    Warszawa

Zespół badawczy ds. alfabetu ruchowego

  • dr Anna Bochenek
    Biała Podlaska
  • dr Agata Cebula
    Kraków
  • dr Ireneusz Cichy
    Wrocław
  • mgr Marta De Białynia Woycikiewicz
    Warszawa
  • dr Wiesław Firek
    Warszawa
  • mgr Gasek Sylwia
  • prof Dorota Groffik
    Katowice
  • prof Adam Kantanista
    Poznań
  • dr hab. Magdalena Król-Zielińska
    Poznań
  • dr Agnieszka Kurek-Paszczuk
    Warszawa
  • dr Mazur Zuzanna
    Warszawa
  • mgr Nowak Agnieszka
  • dr Nowak Karolina
  • dr Sylwia Nowacka-Dobosz
    Warszawa
  • dr Elżbieta Olszewska
    Warszawa
  • dr Katarzyna Płoszaj
    Warszawa
  • dr Aleksandra Samełko
    Warszawa
  • dr Starosciak Wojciech
  • dr Elżbieta Szymańska
    Kraków
  • mgr Zbigniew Tyc
    Warszawa
  • mgr Paulina Batorzyńska